wat doe je als je jezelf niet goed kunt redden?

Woon je zelfstandig en heb je een lichamelijke en/of verstandelijke beperking? Dan is het extra belangrijk om jezelf voor te bereiden op een noodsituatie. Heb je zelf geen beperking, maar buren of kennissen van je wel, bespreek dan eens hun veiligheid. Wat doe je helpt hierbij.

De informatie op deze website is in principe voor iedereen bedoeld. Voor mensen met een beperking zijn er extra tips en extra vragen te beantwoorden.

Wat doe je om te voor te bereiden op een noodsituatie?
Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker als je een lichamelijk en/of verstandelijke beperking hebt. In geval van nood ben je in eerste instantie altijd op jezelf en de mensen in je buurt aangewezen. De hulpdiensten zijn er immers niet direct. Maak daarom afspraken met je buren, vrienden en familie over hoe zij jou in geval van nood snel kunnen helpen of voer een veiligheidsgesprek om meer specifieke tips te krijgen.

Tip 1: Maak afspraken met buren, vrienden en familie
Bespreek waar je hulp bij nodig hebt. Neem eens gezamenlijk een paar van de risico’s van Wat doe je door. Maak bijvoorbeeld afspraken over de volgende onderwerpen:

  • Hoe laat je weten dat je hulp nodig hebt? Koop een geschikt alarmeringsmiddel. Er zijn alarmeringsmiddelen waarmee je met één druk op de knop meerdere mensen in je omgeving kunt laten weten dat je hulp nodig hebt.
  • Wie doet wat als de sirene gaat? Laat bijvoorbeeld buren of kennissen contact met je opnemen als de sirene gaat.
  • Kunnen zij bij je naar binnen als je hulp nodig hebt? Laat bijvoorbeeld je huissleutels bij hen achter.
  • Wat als je kennissen of buren niet bereikbaar zijn? Maak bijvoorbeeld een telefoonboom die aangeeft wie wie belt in geval van nood. Zorg ook voor een verbinding met zorginstanties.

Tip 2: Voer een veiligheidsgesprek
Vraag bij je zorginstelling of zij ook zoghete veiligheidsgesprekken voeren. In dit gesprek bespreekt de verzorger in tien minuten samen met jou of je goed voorbereid bent op noodsituaties en geeft tips over hoe je je beter kunt voorbereiden. Zo is er iemand die meekijkt met jouw voorbereiding.

Tip 3: Zorg dat je een noodsituatie kan herkennen
Heb je moeite om bij een noodsituatie snel uit te vinden wat er aan de hand is, bijvoorbeeld omdat je slecht kunt zien of horen? Schaf dan een waarschuwingsmiddel aan. Een voorbeeld: voor mensen met gehoorproblemen zijn er rook- en koolstofmonoxidemelders met geluid én licht. Voor tijdens het slapen is een trilkussen handig. Zorg ook dat buren en vrienden je weten te vinden als er iets is.

Tip 4: Zorg dat je de hulpverleners snel kunt bereiken
Het is belangrijk om zo snel mogelijk de hulpdiensten in de buurt te hebben. Hulpdiensten doen hun werk beter als ze goed geïnformeerd zijn. Nadat je 112 hebt gebeld kan het 10 tot 15 minuten duren voordat de hulpverleners arriveren.

  • Vertel hulpdiensten altijd over je beperking. Vertel bijvoorbeeld dat je moeite hebt om te vluchten.
  • Via je teksttelefoon alarmeer je hulpdiensten met het nummer 0800-8112.
  • Vraag naast de hulpdiensten ook buren of kennissen om hulp als dat mogelijk is.
  • Als je moeite hebt met horen en/of praten zorg er dan voor dat je op een andere manier kunt communiceren met de arriverende hulpdiensten, bijvoorbeeld met pen en papier.

Tip 5: Zorg dat je snel kan vluchten
Het is voor iedereen belangrijk om een vluchtplan te hebben en dit regelmatig te oefenen. Voor mensen met een lichamelijke beperking is een goed vluchtplan misschien nog wel belangrijker. Een kwart van de dodelijke slachtoffers in 2008 was niet of beperkt zelfstandig mobiel.

  • Koop een geschikt vluchtmiddel. Dit kan bijvoorbeeld door een rollater of loopassistentie bij de hand te hebben, waarmee je snel je woning kunt verlaten. Hiervoor moet je natuurlijk wel het gangpad en vluchtroute vrij houden. Als er alleen een trap is of de lift is buiten werking, zorg dan dat er in de wooneenheid een evac-chair is en dat mensen in je omgeving weten hoe deze gehanteerd moeten worden.
  • Ben je bedlegerig? Koop dan een sleepmatras. Leg het sleepmatras altijd onder je gewone matras en instrueer je buren, vrienden en familie. Oefen ook met hen in het gebruik van het sleepmatras

Tip 6: Woonvoorzieningen en hulpmidddelen
Een aantal aanpassingen of hulpmiddelen die hierboven zijn genoemd, zoals een alarmeringsmiddel, worden vergoed door de gemeente via de WMO of door je zorgverzekeraar. Raadpleeg uw gemeente of neem contact op met uw zorgverzekering voor meer informatie.